Freia-eier Mondelez Norge forbys å markedsføre og selge Freia Boble-sjokolade med dagens emballasje, og må tilbakekalle sjokoladen med dagens emballasje, melder NTB.
I tillegg må de betale erstatning på 20 millioner kroner pluss renter, samt 12,2 millioner kroner i sakskostnader.
– Vi er svært overrasket over at Oslo tingrett synes å endre rettstilstanden innen varemerke- og markedsføringsrett, og ser helt bort ifra vurderingen til både Patentstyret og klagenemnda. Vi er helt uenig i rettens vurdering, og kommer naturligvis til å anke, sier kommunikasjonssjef Øyvind Olufsen i Freia til Kampanje.
Tre dager i retten
Uenighet om fargen på emballasjen gjorde at Orkla Confectionary & Snacks trakk Mondelez-eide Freia for retten. I forkant av det hadde Orkla fått av avslag på en søknad om varemerkeregistrering av blåfargen Pantone 2144C. Heller ikke en anke til Klagenemda for industrielle rettigheter hadde ført frem.
Partene møttes til tre dagers rettsak i Oslo Tingrett i april i år. Orkla argumenterte her for at Freias Boble-sjokolade ligner for mye på deres egne, blå bestselger Stratos. Freia var grunnleggende uenig.
– Orkla Confectionary & Snacks hevder at de har enerett på bruken av fargen blå siden de har et blått sjokoladeprodukt. De mener dermed at vi ikke kan bruke blåfarge overhode på vår Boble-pakning. Det mener vi er helt feil, uttalte markedsdirektør i Freia, Sølvi Grana Slotte, i den forbindelse.
Elisabeth Aanstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør i Orkla Confectionary & Snacks, sa til MatvareWatch at farge er en viktig del av designutrykket og merkevareidentiteten som er innarbeidet over år.
– Vi mener Boble fra Mondelez er for lik den norske folkefavoritten Stratos som har vært på markedet i snart 90 år, kommenterte hun i forbindelse med rettssaken.