Vil fremtidens morgenkaffe forbli en selvfølge?

Det hviler et ansvar på alle oss innen kaffebransjen. 
Celin Huseby, kommuniksjonssjef i Nestlé Norge | Foto: Nestlé
Celin Huseby, kommuniksjonssjef i Nestlé Norge | Foto: Nestlé
Celin Huseby, kommuniksjonssjef i Nestlé Norge

Et debattinnlegg er en meningsartikkel. Debattinnlegget er utelukkende et uttrykk for skribentens egen mening.


Med dagens fokus på økte matvarepriser, er det naturlig å snakke om det som for svært mange mennesker vil være helt utenkelig unnvære; nemlig kaffe.

I gjennomsnitt drikker nordmenn omtrent fem kopper kaffe daglig, og målt per innbygger er Norge en av de mest kaffedrikkende nasjonene i verden. Den daglige kafferutinen har imidlertid blitt gradvis dyrere å opprettholde, både i Norge og globalt.

Under Kaffedagene 2024 i år var det unisone budskapet fra kaffeindustrien: «Morgenkaffens fremtid står på spill dersom vi ikke tar de nødvendige grep».

Prisøkninger på dagligvarer generelt presser mange forbrukere til å velge de billigste produktene på hyllene, noe som over tid kan få konsekvenser for kaffeindustrien og tilgjengeligheten av kaffe.

Et ansvar

Sannheten er at kaffeforbruket øker mer enn hva den globale kaffeproduksjonen kan opprettholde. I verste fall kan resultatet være at kaffen blir så dyr, at den blir en eksklusiv vare forbeholdt de aller rikeste.

Derfor: Det hviler et ansvar på alle oss innen kaffebransjen om å ta tak i de nåværende prisøkningene, sette dem i kontekst og gjøre utviklingen forståelig for forbrukerne.

Prisen på kaffe i EU var i snitt 16,9 prosent høyere i august 2022 enn på samme tid året før, ifølge Eurostat. I 2021 fortsatte COVID-19 og diverse forsyningskriser å påvirke kaffebønder, samt logistikk og transport. 

Situasjonen i dag er enda mer komplisert, og akselerasjonen av klimaendringer har blitt en enda viktigere faktor som må adresseres i industrien. Det samme må generelle prisstigninger som følge av inflasjon og energikrise, som alle påvirker prisen på kaffe globalt.

Les også: Dårlig avling og økte priser skaper bekymring i kaffebransjen

Avgjørende å investere bærekraftsprogram

Sannheten er at kaffeproduserende land allerede nå merker konsekvensene av klimaendringene, noe som blant annet vises gjennom ustabil syklus hos kaffebuskene på grunn av store temperatursvingninger.

I en tid med økende klimaendringer og økonomisk ustabilitet, er det avgjørende at vi fortsetter å investere i våre bærekraftsprogram. 

Dette for å sikre større motstandsdyktighet mot klimaendringer, redusere utslipp av drivhusgasser og sikre ekstrainntekt til særlig utsatte kaffebønder. 

Handling er nødvendig for å sikre kaffens bærekraft også på lang sikt.

For å gjøre kaffen mer bærekraftig, er bransjen nødt til å investere i forbedringer av den grønne kaffeforsyningskjeden.

- Må bidra til å skape en endring i forbruksvaner

Hos forbrukeren vil dette reflekteres i prisene, og derfor må vi bidra til å skape en endring i forbruksvaner, slik at kaffe ikke lenger konsumeres på samme måte som før. 

For eksempel, det å brygge store mengder kaffe bare for å ende opp med å helle større rester ut igjen, er ikke bærekraftig. Dette ville man for eksempel aldri gjøre med en god flaske vin.

Det handler virkelig om å øke bevisstheten om utfordringene i kaffeindustrien, og sette et langsiktig mål for hvordan vi skal løse dem.

Derfor er det så viktig at vi i bransjen investerer bredt, og ikke bare i utvalgte kaffeplantasjer som allerede har god bærekraftig produksjon. Det har større effekt å arbeide med å løfte bunnen i hele sektoren. 

Savner større investeringer for bærekraftig dyrking

I Norden, hvor vi drikker mest Arabica-kaffe, som er dyrere og mer krevende å dyrke, må vi sikre fremtiden med større investeringer for bærekraftig dyrking, transport og foredling av kaffebønner.

Nestlé jobber mot et mål om at 50 prosent av vår kaffe skal være produsert gjennom regenerative metoder innen 2030. Pulverkaffe er et godt eksempel på et produkt som bidrar til redusert avfall, da pulverkaffe i seg selv er et bærekraftig alternativ hvor man som forbruker tar ‘en kopp av gangen’, og dermed kun brygger den mengden de faktisk vil drikke.

Med initiativer som svarer til de globale klimaforpliktelsene fastsatt på COP28, der man setter bærekraftig landbruk og robuste matsystemer i sentrum, styrker Nestlé kaffeindustriens evne til å motstå klimaendringer samtidig som vi reduserer CO2-utslipp. 

Dette er essensielt for å sikre at morgenkaffen vår fortsatt vil være en tilgjengelig luksus for alle, ikke bare for de få.


Hvis du ønsker å bidra til debatten, kan du ta kontakt med redaksjonen på redaksjonen@matvarewatch.no

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også