Moët & Chandon i nytt samarbeid for plastfri emballasje

En nyutviklet folie fra Amcor Capsules skal hjelpe champagne- og musserende vinprodusenter med å gå over til mer bærekraftig emballasje.
Foto: Gorm Kallestad/NTB
Foto: Gorm Kallestad/NTB

Amcor Capsules produserer kapsler, lokk og miljøvennlige folier. Nå har bedriften inngått et samarbeid med champagnegiganten Moët & Chandon for å lansere Essentielle – en ny plastfri folie som laget av aluminium og papir, opplyser selskapet i en pressemelding.

Folien, som lanseres i oktober 2024, skal være et mer bærekraftig alternativ til tradisjonelle plastbaserte løsninger som brukes av produsenter av vin, musserende drikker og brennevin.

Det nye produktet skal ha et karbonavtrykk som er 31 prosent lavere enn det standard polylaminatfolier har, oppgir Amcor.

”Denne innovasjonen er en del av Amcor Capsules’ Transparence-program, som ble utviklet i juli 2023 for å redusere miljøpåvirkningen”, skriver selskapet i pressemeldingen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også