Nestlé satser på eldre når fødselstallene synker

Matvarekonsernet Nestlé vil nå utvikle produkter som skal hjelpe eldre med å opprettholde muskelmassen og unngå vekttap. 
– Aldersgruppen 50 pluss vil øke betydelig i de fleste land rundt om i verden i løpet av de neste 10 til 20 årene, sier Mark Schneider, administrerende direktør i Nestlé. | Foto: Nestlé.
– Aldersgruppen 50 pluss vil øke betydelig i de fleste land rundt om i verden i løpet av de neste 10 til 20 årene, sier Mark Schneider, administrerende direktør i Nestlé. | Foto: Nestlé.
SOPHIE LUND MØLLER

Med stadig færre barn prioriterer det sveitsiske matvareselskapet Nestlé mat til det økende antallet eldre forbrukere, skriver Financial Times.

– Du kan se at det er en langsiktig sekulær trend med globalt lavere fødselstall. Aldersgruppen 50 pluss vil øke betydelig i de fleste land rundt om i verden i løpet av de neste 10 til 20 årene. Dette, og de spesifikke ernæringsbehovene til denne aldersgruppen, gir oss en mulighet, sier Mark Schneider, administrerende direktør i Nestlé, til Financial Times. 

Matvareselskapet, som har en stor portefølje av morsmelkerstatningsprodukter, ser derfor på muligheten for å utvikle produkter som møter utfordringene i denne aldersgruppen. Som for eksempel å opprettholde vekten, bevare muskelmassen, unngå næringstap og kontrollere blodsukkernivået. 

Nestlé er ikke alene om å gå denne veien. I løpet av de siste 15 årene har også matvaregiganter som Danone og Mars gått fra å produsere dagligvarer til markeder med vekstpotensial - som ernæring, kjæledyrpleie og kaffe, ifølge Financial Times. 

Artikkelen er oversatt fra vår danske søsteravis FødevareWatch.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også