Med stadig færre barn prioriterer det sveitsiske matvareselskapet Nestlé mat til det økende antallet eldre forbrukere, skriver Financial Times.
– Du kan se at det er en langsiktig sekulær trend med globalt lavere fødselstall. Aldersgruppen 50 pluss vil øke betydelig i de fleste land rundt om i verden i løpet av de neste 10 til 20 årene. Dette, og de spesifikke ernæringsbehovene til denne aldersgruppen, gir oss en mulighet, sier Mark Schneider, administrerende direktør i Nestlé, til Financial Times.
Matvareselskapet, som har en stor portefølje av morsmelkerstatningsprodukter, ser derfor på muligheten for å utvikle produkter som møter utfordringene i denne aldersgruppen. Som for eksempel å opprettholde vekten, bevare muskelmassen, unngå næringstap og kontrollere blodsukkernivået.
Nestlé er ikke alene om å gå denne veien. I løpet av de siste 15 årene har også matvaregiganter som Danone og Mars gått fra å produsere dagligvarer til markeder med vekstpotensial - som ernæring, kjæledyrpleie og kaffe, ifølge Financial Times.
Artikkelen er oversatt fra vår danske søsteravis FødevareWatch.