Meieriprodukter med salgsoppgang i første kvartal

– Ikke siden koronatidene har vi sett økning i alle kategorier, inkludert melk, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
Det har vært et godt førstekvartal for meieriprodukter | Foto: Emilie Holtet/NTB
Det har vært et godt førstekvartal for meieriprodukter | Foto: Emilie Holtet/NTB

Det er en salgsoppgang i flere av meierikategorierene i første kvartal for 2024. Dette viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).

Kvalitet og mangfold

Lettmelk er melkevarianten det selges mest av i volum, men det er helmelk som øker mest i salg. Sammenlignet med samme periode i 2023 har salget av helmelk økt med 7,7 prosent i første kvartal.

– Det er interessant å følge med på utviklingen av helmelk, som over lenger tid viser en positiv utvikling. Dette viser at folk flest setter pris på både kvaliteten og mangfoldet av norske meieriprodukter, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK i pressemeldingen.

Ikke slik økning siden Covid

Gulosten forblir også en favoritt, i første kvartal i 2024 endte produktet med et salg på 17,4 tonn. Dette er en økning på 3,7 prosent sammenlignet tilsvarende periode for fjoråret. 

– Det er veldig inspirerende å se at alle meierikategoriene har god fart inn i 2024. Ikke siden koronatidene har vi sett økning i alle kategorier, inkludert melk, sier Berg Hauge i pressemeldingen.

I yoghurtkategorien skiller naturell yoghurt seg ut, med en økning på 15,3 prosent.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også