Meieriprodukter med salgsoppgang i første kvartal
Det er en salgsoppgang i flere av meierikategorierene i første kvartal for 2024. Dette viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvalitet og mangfold
Lettmelk er melkevarianten det selges mest av i volum, men det er helmelk som øker mest i salg. Sammenlignet med samme periode i 2023 har salget av helmelk økt med 7,7 prosent i første kvartal.
– Det er interessant å følge med på utviklingen av helmelk, som over lenger tid viser en positiv utvikling. Dette viser at folk flest setter pris på både kvaliteten og mangfoldet av norske meieriprodukter, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK i pressemeldingen.
Ikke slik økning siden Covid
Gulosten forblir også en favoritt, i første kvartal i 2024 endte produktet med et salg på 17,4 tonn. Dette er en økning på 3,7 prosent sammenlignet tilsvarende periode for fjoråret.
– Det er veldig inspirerende å se at alle meierikategoriene har god fart inn i 2024. Ikke siden koronatidene har vi sett økning i alle kategorier, inkludert melk, sier Berg Hauge i pressemeldingen.
I yoghurtkategorien skiller naturell yoghurt seg ut, med en økning på 15,3 prosent.
Relaterte artikler
Hennig-Olsen Is åpner fabrikkutsalg
For abonnenter
– Fullt mulig å ta markedsandeler fra importert ost
For abonnenter