– De siste årene har vi gjort store investeringer og bygd en solid infrastruktur for ansvarlig matproduksjon i Trøndelag. Selv om vi fortsatt har røde tall, er vi fornøyd med den sterke forbedringen av resultatet, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling, i selskapets pressemelding.
Selskapet økte omsetningen med 17,6 prosent og har en resultatforbedring på 82,5 prosent i 2023. Totalt omsatte selskapet for 1,8 milliarder, skriver de i pressemeldingen.
Direkte resultat av investeringer
Talseth mener den positive resultatforbedringen er et direkte resultat av investeringene i nye produksjonsanlegg, og sier at tallene er preget av omstillingskostnader knyttet til oppstart i nytt rugeri.
–Samtidig som vi økte volumet i 2023, har vi omstillingskostnader knyttet til oppskalering og nytt rugeri. Resultatforbedringene fra 2022 er betydelige, og med investeringene som bakteppe syns jeg vi leverer et bra resultat, sier Talseth.
- Godt rigget for vekst
Omsetningsveksten på 17,6 prosent har i hovedsak vært i dagligvarekjeden REMA 1000, men selskapet har også hatt vekst i andre markeder.
– Både i REMA 1000 og hos andre kunder opplever vi økt etterspørsel etter kylling som vokser saktere, og som er produsert etter dyrevelferdsstandarden European Chicken Commitment. Med investeringene vi har gjort i nytt slakteri og rugeri er vi godt rigget for vekst, forteller Talseth.
I pressemeldingen kommer det også frem at investeringen har gitt lavere dødelighet og bedre produksjonsresultater.
Talseth understreker at det ikke er tvil om at tidlig fôring gir bedre dyrevelferd - og at de allerede nå ser positive ringvirkninger av det i resten av verdikjeden.