Etter et tøft 2022, er Fjordkjøkken på vei opp igjen

- Det har vært et krevende år, uttaler selskapet i årsregnskapet.
Fjordkjøkken produserer blant annet merkevarene Fjordland, Bremykt og Brelett. | Foto: Terje Pedersen/NTB
Fjordkjøkken produserer blant annet merkevarene Fjordland, Bremykt og Brelett. | Foto: Terje Pedersen/NTB

Pilen peker endelig i riktig retning for Fjordkjøkken, etter et dårlig økonomisk år i 2022. Likevel er de ikke helt tilbake til nivået fra 2021, kommer det frem i årsregnskapet deres som nylig ble offentliggjort. 

Fjordkjøkken fikk et driftsresultat på 27,8 millioner norske kroner i 2023. Det er en oppgang fra 2022, der selskapet som produserer blant annet merkevarene Fjordland, Bremykt og Brelett, hadde et driftsresultat på 16,1 millioner. Det var da en voldsom nedgang de 33,8 millioner kronene i driftsresultat i 2021. 

– Et krevende år

Driftsinntektene i 2023 var på 641 millioner kroner, viser årsregnskapet til selskapet eies av TINE, FKRA og Nortura. Det er en økning på rundt 42 millioner kroner siden 2022, da driftsinntektene var på 599 millioner kroner. 

– Det har vært et krevende år med kostnadsvekst og fortsatt høye energipriser i tillegg til en stor prisøkning på mange varer og tjenester, skriver Fjordkjøkken i årsregnskapet. 

Selskapet har også investert i nytt utstyr i pakkerom og karbonering samt videre utbygging av fabrikken. 

– Det har vært en nedgang i markedet for ferske ferdigretter, men Fjorland har opprettet sine posisjoner og har planer for videre vekst. Langtidsholdbare produkter har hatt en nedgang, men det jobbes langsiktig med å snu utviklingen for denne kategorien, skriver selskapet om fremtidig utvikling i årsregnskap.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også