Narvesen tester ut et matsortiment som er 100 prosent fritt for palmeolje
Narvesen ønsker et matsortiment som er 100 prosent fritt for palmeolje, en betydelig reduksjon i utvalget av sukkerholdige varer, samt å bare selge kyllingprodukter som er sertifisert for god dyrevelferd (ECC-sertifisering). I tillegg står reduksjon av rødt kjøtt høyt på agendaen deres, skriver selskapet i en pressemelding.
De har derfor åpnet testlab på Jernbanetorget i Oslo. Det vil være kjedens første butikk som kutter matprodukter med palmeolje helt, opplyser de i pressemeldingen.
Kutter ut produktene helt
– I år fyller Narvesen 130 år, og bærekraft og fornyelse av kjeden står sterkere enn noensinne. Med over 200 butikker over hele landet, jobber vi for å gjøre convenience bærekraftig og bærekraft convenient, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway, driver av Narvesen i Norge.
De siste årene har Narvesen vært en del av Reitangruppen - og Ole Robert Reitan, administrerende direktør i Reitan Retail, varslet i forrige uke at konsernet vil kvitte seg med produkter med palmeolje i sine virksomheter.
– Vi har bestemt oss for å kutte ut palmeolje helt, både i Reitan Retail og i Retian Convenience, sa han da.
Sammen med sine leverandører har Reitan Retail, en del av Reitan Convenience - som mål å fase ut bruken av palmeolje i matvarer senest innen utgangen av 2028.
Relaterte artikler
Tester ut Baileys på pappflaske
For abonnenter