Prisveksten fortsetter å avta

Tolvmånedersveksten på mat og alkoholfri drikke var 6,8 prosent i april og gikk ned til 5,4 prosent i mai. 
– Prisutviklingen har sammenheng med at kostnadsveksten bakover i verdikjeden er i ferd med å avta etter noen svært turbulente år med energikrise og krig i Europa, mener Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke. | Foto: Virke
– Prisutviklingen har sammenheng med at kostnadsveksten bakover i verdikjeden er i ferd med å avta etter noen svært turbulente år med energikrise og krig i Europa, mener Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke. | Foto: Virke
NTB OG Synne Piyawan Kringsjaa

Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i mai. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

– Prisveksten faller for femte måned på rad. Siden desember i fjor har tolvmånedersveksten i konsumprisindeksen gått fra 4,8 prosent til 3,0 prosent i mai, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Lavere prisvekst på matvarer

Prisutviklingen på spesielt strøm, men også matvarer og biler trakk den samlede prisveksten ned. Strømprisene var 23,9 prosent lavere i mai i år sammenlignet med samme måneden i fjor.

Samtidig økte matvareprisene 1,1 prosent fra april til mai, en høy månedsendring til mai måned å være, men likevel en moderat oppgang sammenlignet med samme tid i fjor, melder SSB.

– Vi sammenligner nå med en tid på fjoråret da matprisene steg uvanlig raskt. Dette bidrar til at tolvmånedersveksten for matvarer faller ganske kraftig fra april til mai, sier Kristiansen.

Tolvmånedersveksten på mat og alkoholfri drikke var 6,8 prosent i april og gikk ned til 5,4 prosent i mai, opplyser byrået.

Knallhard kamp

Hovedorganisasjonen Virke ser prisutviklingen i sammenheng med at kostnadsveksten bakover i verdikjeden er i ferd med å avta etter noen svært turbulente år med energikrise og krig i Europa.

­­­­– Det er godt nytt for norske forbrukere at prisveksten på mat og drikke ser ut til å være på vei ned, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke.

På sitt høyeste nivå i fjor - var årsprisveksten på mat og drikke 13,4 prosent i Norge, mens Sverige opplevde på det verste en matprisvekst på hele 22,6 prosent. 

­­­­– Kampen om kundene i det norske dagligvaremarkedet er knallhard. Med sterk priskonkurranse er det utfordrende med høye kostnader knyttet til innkjøp, energi, transport og valuta. Det er derfor gledelig for samtlige at vi er på vei mot en mer normal prisutvikling, sier Whist.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også