Burgerkjeden på rett spor i navnestriden

Burgerkjeden Jagger kan ha tatt et viktig skritt i navnestriden med rockeikonets støttespillere.
Den Københavnbaserte burgerkjeden Jagger har hatt en sak gående om deres bruk av Jagger-navnet. | Foto: Jagger
Den Københavnbaserte burgerkjeden Jagger har hatt en sak gående om deres bruk av Jagger-navnet. | Foto: Jagger
TORBEN SALOMONSEN

Det har i lengre tid pågått en kamp om retten til å bruke navnet Jagger. 

Den København-baserte burgerkjeden, som åpner to nye restauranter i Oslo i løpet av de kommende månedene, har hatt en sak gående om deres bruk av Jagger-navnet, ettersom Jagger er brukt på en rekke områder som varemerket til rockeikonet og Rolling Stones-sangeren Mick Jagger. 

Nå kan imidlertid burgerkjeden ha tatt et viktig skritt i denne tvisten, ifølge Børsen. I forrige uke ble en registrering hos den europeiske varemerkemyndigheten Euipo, som dekker varemerkekategorien for restauranter, kafeer, fastfood og lignende, kansellert, noe Jaggers administrerende direktør ser på som et positivt tegn.

– Vi har fått en klar beslutning, så vi er veldig positive til denne utviklingen. Det er et skritt i riktig retning. Det støtter det vi har sagt hele tiden. At det ikke er noen forbindelse mellom vårt varemerke og vår virksomhet og Mick Jagger, sier medgrunnlegger og administrerende direktør Christian Brandt fra Jagger.

Saken gjelder som nevnt tillatelsen til å bruke navnet Jagger, som selskapet Musidor, som eier rockebandets såkalte immaterielle rettigheter, nekter å gi. Ifølge selskapet er navnet på Jagger-kjeden i strid med de rettighetene selskapet har til Mick Jaggers navn, som er et EU-registrert varemerke.

Artikkelen er oversatt fra vår danske søsteravis FødevareWatch.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også