Burgerkjeden på rett spor i navnestriden
Det har i lengre tid pågått en kamp om retten til å bruke navnet Jagger.
Den København-baserte burgerkjeden, som åpner to nye restauranter i Oslo i løpet av de kommende månedene, har hatt en sak gående om deres bruk av Jagger-navnet, ettersom Jagger er brukt på en rekke områder som varemerket til rockeikonet og Rolling Stones-sangeren Mick Jagger.
Nå kan imidlertid burgerkjeden ha tatt et viktig skritt i denne tvisten, ifølge Børsen. I forrige uke ble en registrering hos den europeiske varemerkemyndigheten Euipo, som dekker varemerkekategorien for restauranter, kafeer, fastfood og lignende, kansellert, noe Jaggers administrerende direktør ser på som et positivt tegn.
– Vi har fått en klar beslutning, så vi er veldig positive til denne utviklingen. Det er et skritt i riktig retning. Det støtter det vi har sagt hele tiden. At det ikke er noen forbindelse mellom vårt varemerke og vår virksomhet og Mick Jagger, sier medgrunnlegger og administrerende direktør Christian Brandt fra Jagger.
Saken gjelder som nevnt tillatelsen til å bruke navnet Jagger, som selskapet Musidor, som eier rockebandets såkalte immaterielle rettigheter, nekter å gi. Ifølge selskapet er navnet på Jagger-kjeden i strid med de rettighetene selskapet har til Mick Jaggers navn, som er et EU-registrert varemerke.
Artikkelen er oversatt fra vår danske søsteravis FødevareWatch.
Relaterte artikler
Disse ble kåret til årets beste kjøttprodusenter
For abonnenter