Vinmonopolet mener prinsesse-gin brøt loven

Etikketen der Märtha Louise og Durek Verrets monogram var trykket, må nå endres, ifølge Vinmonopolet.
– Vår vurdering er at etiketten hvor monogrammet er trykket, er i strid med reklameforbudet, opplyser Kristin Welle-Strand, Kommunikasjonssjef i Vinmonopolet en e-post til NRK. | Foto: Carina Johansen/NTB
– Vår vurdering er at etiketten hvor monogrammet er trykket, er i strid med reklameforbudet, opplyser Kristin Welle-Strand, Kommunikasjonssjef i Vinmonopolet en e-post til NRK. | Foto: Carina Johansen/NTB

Grossisten har besluttet å endre etiketten og fjerne monogrammet, slik at det ikke bryter med reklameforbudet, opplyser Vinmonopolet til NRK. Når dette er gjort, kan ginen allerede på mandag bli tilgjengelig hos Vinmonopolet igjen.

– Det har vært dialog og utvikling i saken. Produktet vil komme tilbake i salg. Utover det har jeg ikke ytterligere kommentar, skriver Marius Vestnes hos grossisten Cask i en SMS til NRK.

Etikken er i strid med reklameforbudet

Kommunikasjonssjef i Vinmonopolet Kristin Welle-Strand opplyser dette i en e-post til NRK:

«Alkoholloven sier at det ikke tillatt med reklame for «andre varer med samme merke eller kjennetegn» som alkoholholdig drikk. Den alkoholholdige drikken må ha et eget distinkt varemerke, og etikett/emballasje skal ikke gi klare assosiasjoner til andre varer og tjenester.

Ved lansering av monogrammet til Märtha Louise og Durek Verett er det ikke kommet frem informasjon som tilsier at monogrammet kun er knyttet opp til OHD Pink Gin. Produktet kan derfor ikke sies å ha et «eget distinkt varemerke» med monogrammet på etiketten. Vår vurdering er at etiketten hvor monogrammet er trykket, er i strid med reklameforbudet.»

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også